Głównym zadaniem jest dążenie do tego, aby Przedszkole Miejskie Nr 5 w Krośnie było w pełni placówką „otwartą”, „środowiskową”, opartą
na współpracy ze środowiskiem lokalnym. Koncepcja „przedszkola środowiskowego” („otwartego”) oznacza stworzenie placówki dydaktyczno-wychowawczej, realizującą poszerzoną funkcję wychowawczo-opiekuńczą w powiązaniu ze środowiskiem lokalnym, przybierając model:
- placówki oświatowej – jako ośrodka kulturalno-oświatowego w środowisku,
- placówki oświatowej – jako ośrodka działalności opiekuńczo-wychowawczej,
- placówki koordynującej wychowanie w środowisku, współdziałając w tym zakresie ze swoimi partnerami.
Przedszkole Miejskie Nr 5 w Krośnie jako placówka środowiskowa jest związana z życiem społeczności lokalnej, otwarta na wpływy środowiskowe, wykorzystująca lokalną rzeczywistość do celów wychowawczych i opiekuńczych. Prowadząc dialog społeczny z instytucjami lokalnymi, a tym samym dążąc do samorozwoju i samorealizacji, wspiera inicjatywy lokalne i wpływa na przekształcenie środowiska lokalnego w środowisko wychowujące, stale diagnozując potrzeby dzieci.
MISJA PRZEDSZKOLA
„Są dwie trwałe rzeczy, które możemy dać (…) naszym dzieciom: pierwsza to korzenie – druga to skrzydła” (Hodding Carter, Jr.)
Powyższa maksyma ukazuje istotę funkcjonowania przedszkola. Korzenie, to zarówno poczucie przynależności narodowej, poszanowanie tradycji, bezpieczeństwo, zasady dobrego wychowania, solidne podstawy wiedzy uzyskane w przedszkolu, dokładne rozpoznanie środowiska, z których pochodzą dzieci, ale także tradycje przedszkolne, kultywowane przez lata.
To dzięki nim młody człowiek będzie mógł rozwinąć skrzydła, być twórczym i poszukującym.
Placówka ma opracowany i wdrożony kalendarz imprez i wydarzeń m.in.:
- Pasowanie na 6-latka.
- Akcja „Sprzątanie Świata”.
- Andrzejki.
- Mikołajki.
- Spotkanie przy choince.
- Bal karnawałowy.
- Biesiada z Babcią i dziadkiem.
- Dzień Ziemi.
- Dzień Rodziny.
- Dzień Dziecka – festyn Rodzinny.
- Uroczyste pożegnanie starszaków.
- Jasełka.
- Międzyprzedszkolny konkurs tańca.
Nasze przedszkole promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Jesteśmy po to, aby pomóc dziecku osiągnąć sukces.
- Pracujemy w atmosferze szacunku, akceptacji, tolerancji.
- Uczymy dziecko czerpać radość i zadowolenie z własnej aktywności i samodzielności.
- Pomagamy dziecku w osiągnięciu kreatywnego i harmonijnego rozwoju.
- Dajemy możliwość indywidualnego i podmiotowego rozwoju osobowości każdego dziecka.
- Zapewniamy profesjonalną, otwartą na potrzeby dziecka i środowiska opiekę.
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 5 w Krośnie stanowi zespół pożądanych cech, umiejętności i wiadomości, w które zostanie on wyposażony w ciągu etapu przedszkolnego, które pozwolą mu na dalszy optymalny rozwój.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
- czuje się Polakiem i Europejczykiem.
WIZJA PRZEDSZKOLA
„Nasze przedszkole jest placówką innowacyjną, nowoczesną i twórczą na miarę XXI wieku i potrzeb dzieci”.
Przedszkole jest placówką nowoczesną, otwartą, bezpieczną i przyjazną dla dzieci oraz ich rodziców. Pragniemy wychować dziecko na człowieka twórczego, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować wychowanie przedszkolne w środowisku lokalnym, kultywować tradycję i wychowanie regionalne, a także doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
- Przedszkole zapewnia każdemu dziecku podmiotowe i indywidualne traktowanie, bezpieczny, radosny i wszechstronny rozwój.
- Stwarza możliwości takiego rozwoju, aby każdy w przyszłości mógł odnaleźć swoje miejsce w rodzinie europejskich narodów, a jednocześnie daje podstawy bycia dumnym z tego, że jest się Polakiem.
- Przedszkole umożliwia wyrównanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom, stwarza sposobność nauki języka obcego oraz udziału w zajęciach rozwijających talenty i zainteresowania.
- Umożliwia rodzicom uczestnictwo w codziennym życiu placówki oraz wspomaga ich w roli wychowawczej.
- Przedszkole indywidualizuje rozwój wychowanków z uwzględnieniem spontanicznej aktywności dziecka w sferze poznawczej, emocjonalno – społecznej i fizycznej.
- Rozwija indywidualne talenty i uzdolnienia oraz ma dobrą opinię w środowisku.
- W bezpiecznych i dobrze wyposażonych salach, dzieci rozwijają swoje zainteresowania, zdobywają umiejętności i wiedzę zgodnie z indywidualną drogą rozwoju.
- Promuje zdrowy styl życia, kształtuje świadomość prozdrowotną i proekologiczną.
NASZE ZASADY:
- Zaspokajamy potrzeby dziecka oraz organizujemy jego aktywność.
- Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
- Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
- Integrujemy proces wychowania i edukacji.
- Respektujemy zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym.
- Propagujemy dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie.
- Rozwijamy umiejętność obserwacji, poszanowania i doświadczania przyrody, a także korzystania z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb.
- Poprzez realizację planowego proces wychowawczy oparty na wartościach rozwijamy umiejętność współdziałania i nabywania przez dzieci kompetencji społecznych.
- Uczymy odróżniania dobra od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
- Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej.
Cele wynikające z misji i wizji przedszkola dotyczą pracy w trzech zakresach:
- Przedszkole – jako instytucja, co wymaga od Dyrektora: całościowego podejścia do placówki jako formy instytucjonalnej, określenie określania kierunków rozwoju, odpowiedniej koordynacji i organizacji pracy.
- Przedszkole – jako miejsce pobytu dzieci wymaga: stworzenia placówki zaspakajającej potrzeby rozwojowe dzieci oraz budowania współpracy przedszkola i rodziny na rzecz dobra dziecka i poszanowania jego praw.
- Przedszkole – jako miejsce pracy wymaga: wzmacniania współpracy między pracownikami, stwarzania sprzyjającego klimatu pracy, ochrony praw pracowników, modelowania postaw i zachowań poprzez własny przykład.